Jdi na obsah Jdi na menu
 


30. 12. 2024

Zpravodaj leden 2025

zpravodaj-logo.png

PDF ke stažení: Zpravodaj SpNdB 2025-01 leden.pdf

Vážení a milí členové Spolku přátel Národního divadla Brno,

příznivci a milovníci opery, baletu a činohry,

přejeme Vám do nového roku mnoho zdraví, životní pohody a spoustu krásných divadelních zážitků. Těšíme se na další setkávání s Vámi ať už na spolkových akcích či na představeních Národního divadla Brno.

Srdečně Vás zveme na besedu s pěvkyní a pedagožkou Natálií Romanovou. Uskuteční se v pátek 10. ledna 2025 od 17 hod. v Mozartově sále divadla Reduta.

Besedu pořádá Nadace Leoše Janáčka ve spolupráci se Spolkem přátel NdB a Hudební fakultou JAMU.

Natálie Romanová oslavila 7. prosince významné životní jubileum a v rámci mezinárodního festivalu Janáček Brno 2024 byla oceněna Pamětní medailí Leoše Janáčka za zásluhy na poli janáčkovské interpretace a za vynikající pedagogickou činnost. Brněnskému publiku je dobře známá jako nezapomenutelná Jenůfa, Káťa Kabanová, Rusalka či Mařenka. Její vynikající pěvecká technika a jedinečný pedagogický přístup ovlivnil také celou řadu českých pěvců.

Přijďte se s Natálií Romanovou setkat, vyslechnout vzpomínky na její dlouhou éru v Národním divadle Brno, zahraniční turné i její pěveckou pedagogickou činnost.

Besedu doprovázenou fotografiemi z osobního archivu bude moderovat divadelní publicista Luboš Mareček.

Ve čtvrtek 30. ledna 2025 od 19 hod. se v divadelním sále Reduty koná představení Milada Fakultní divadelní společnosti z Právnické fakulty Masarykovy univerzity, která hraje (nejen) o právu nejen pro právníky.

Hra Milada je dokumentárním divadlem o procesu s Miladou Horákovou. Součástí jsou autentické projekce, ale interpretační rovina hry jde nad rámec realistického zobrazení k metafoře postupu jednotlivých obžalovaných.

Vstup na obě akce (besedu i divadelní představení) je volný.

Koncert muzikálových melodií, avizovaný původně na 16. ledna 2025, se přesouvá na květen 2025.

Premiéra

            10. ledna 2025 uvede Činohra NdB hru Vlastenci současného britského scénáristy a dramatika Petra Morgana, autora scénáře k úspěšnému filmu Královna, seriálu Koruna či divadelní hry Audience u královny. Tentokrát se věnuje tématu zrození diktátora. V roli Vladimira Putina se představí Viktor Kuzník. Veřejná generálka se koná 9. ledna 2025 v 10 hod. v Mahenově divadle, premiéra 10. 1. 2025 od 19 hod., další termíny 11. a 19. 1. 2025 v 17 hod. a 28. 1. 2025 v 10 a v 19 hod. vždy v Mahenově divadle.

Program NdB

Činohra

            Národní divadlo Brno hraje po Novém roce hned od 2. ledna, a tak pokud máte ještě třeba vánoční prázdniny, můžete si je zpestřit Noční krajinou (2. 1. 2025 v 19 hod. v divadle Reduta), oblíbenou komedií Sluha dvou pánů (2., 23. a 24. 1. 2024 vždy v 19 hod. v Mahenově divadle), Feministou (3. 1. 2025 v 19 hod. v divadle Reduta), Čekáním na Godota (3. 1. 2025 v 19 hod. v Mahenově divadle) či hudební revuí bratří Čapků Ze života hmyzu (4. a 29. 1. 2025 v 19 hod. v Mahenově divadle). Předvečer svátku Tří králů nemůže patřit ničemu jinému než Večeru tříkrálovému (5. 1. 2025 v 17 hod. v Mahenově divadle).

            Činohra NdB dále hraje po celý leden téměř denně v Mahenově divadle i v Redutě, z bohatého programu upozorňujeme především na dvě derniéry: tou první je oblíbená komedie Zdeňka Jirotky Saturnin s Martinem Siničákem v titulní roli, která se v repertoáru NdB držela po deset sezon a dospěla k neuvěřitelným 150 reprízám. Poslední se uskuteční 9. ledna 2025 v 19 hodin v Mahenově divadle. 15. ledna 2025 v 17 hod. se  v Mahenově divadle naposledy octnou na šikmé ploše čtyři aktéři dramatu Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové? Přijďte se rozloučit s Martou, Jiřím, Nickem a Drahunkou.

            Po představení Krvavého měsíce 7. 1. 2025 od 19 hod. v divadle Reduta bude následovat autogramiáda a diskuse s autorem hry Jaroslavem Rudišem, režisérem Thomasem Zielinským a autorem hudby Jiřím Hradilem.

            Z prosincových novinek si nenechte ujít ztřeštěnou komedii Tomáše Svobody Brněnské metro (8. a 22. 1. 2025 vždy v 19 hod. v divadle Reduta) a monodrama Ferdinanda von Schiracha Déšť s Petrem Kubesem v hlavní roli (8. a 27. 1. 2025 v 19 hod. na Malé scéně Mahenova divadla).

            Bohatá je také lednová nabídka programu pro děti: Edison! (5. 1. 2025 ve 14 hod.) a Brněnské pověsti (11. 1. 2025 v 15 hod., 18. 1. 2025 ve 14 hod., 20. 1. 2025 v 10 hod.) v Redutě, Lucerna (20. 1. 2025 v 17 hod.) v Mahenově divadle a Kubula a Kuba Kubikula (22. 1. 2025 v 10 hod. a 25. 1. 2025 v 15 hod.) na Malé scéně Mahenova divadla. S medvědem Kubulou se také můžete vydat na zážitkovou procházku Mahenovým divadlem Po stopách mědvěda Kubuly.

Opera

            Janáčkova opera zahajuje nový rok populární Prodanou nevěstou s Pavlou Vykopalovou a Alešem Brisceinem v rolích Mařenky a Jeníka (4. 1. 2025 od 17 hod. v Janáčkově divadle). Na delší dobu poslední příležitost vidět soudobou operu Here I am, Orlando, oceněnou jako hudební divadlo roku 2024, bude 5. 1. 2025 od 18 hodin v Janáčkově divadle i s diskusí s tvůrci a účinkujícími po představení. 9. 1. 2025 v 19 hod. se hraje v Janáčkově divadle Nabucco s Alešem Jenisem v titulní roli. Romantickou Pucciniho Bohému si lze v lednu užít hned dvakrát – 11. 1. 2025 od 17 hod. a 24. 1. 2025 od 19 hod. v Janáčkově divadle. Barokní lahůdka Alcina v posledním ze tří termínů na přelomu roku se hraje 12. 1. 2024 od 17 hod. v Janáčkově divadle. Nejen dětem je určená série úspěšného představení Hurvínek prodává nevěstu (12. 1. 2025 ve 14 a 18 hod. a 13. 1. 2025 v 10 hod. v divadle Reduta). Mozartovu Così fan tutte čeká v březnu derniéra, 17. 1. 2025 se v ní v Mahenově divadle jako mimořádný host představí Kateřina Kněžíková v roli Fiordiligi. Veselá vdova pobaví své diváky 19. 1. 2025 v 17 hod. v Janáčkově divadle. Závěr měsíce ledna bude patřit v opeře dvěma velkým českým skladatelům – Antonínu Dvořákovi v Rusalce 25. 1. 2025 v 18 hod. a Bohuslavovi Martinů v Hrách o Marii 28. 1. 2025 v 19 hod. v Janáčkově divadle.

Balet

            Na baletní prkna se v lednu vrací nesmrtelná klasika Labutí jezero (15. 1. 2025 od 19 hod., 18. 1. 2025 od 18 hod. a 31. 1. 2025 od 19 hod. v Janáčkově divadle) a moderní ztvárnění shakespearovské lovestory Radio and Juliet s hudbou rockové kapely Radiohead (21. 1. 2025 ve 20 hod. a 22. 1. 2025 v 19 hod. v Mahenově divadle). Baletní junioři představí své rozverné choreografie ve večeru nazvaném Silent Woods / Capriccio / For2 (13., 23. a 24. 1. 2025 vždy od 19 hod. v divadle Reduta).

           Kompletní program všech přestavení včetně hostování najdete na webových stránkách divadla https://www.ndbrno.cz/program/ a na vývěskách v divadelních pokladnách.        

Zprávy výboru

Každou první středu v měsíci lze od 16 do 17 hodin v divadle Reduta v prostoru „galerie“ platit členské příspěvky a podávat nové přihlášky. Nejbližší termíny jsou 8. ledna a 5. února 2025. Členský příspěvek činí 500 Kč na rok, pro seniory od 65 let a studenty 200 Kč na rok. Členství ve Spolku je platné vždy na celou divadelní sezonu, tzn. z roku 2024 až do června 2025, letošní potom až do června 2026. Zasílání tištěného Zpravodaje je zpoplatněno částkou 100 Kč na rok (v elektronické formě je zasílán zdarma na e-mail).

K 31. 12. 2024 bude aktualizována členská evidence a ti členové, kteří v r. 2024 nezaplatili členský příspěvek, bodou z evidence vyřazeni. Máte-li i nadále zájem o členství, podejte si prosím novou přihlášku.

Členský příspěvek je nově možné uhradit také bezhotovostně na účet č. 2602977328 / 2010 (Fio banka), jako variabilní symbol uveďte prosím své členské číslo, do zprávy pro příjemce své jméno + letopočet 2025. Razítko do průkazu je nicméně i nadále nutné vyřídit osobně; nehodí-li se Vám termíny setkání v Redutě, ozvěte se nám prosím na e-mail spolekpratelndb@gmail.com.

Naši jubilanti v měsíci lednu (kulaté a půlkulaté narozeniny)

Helena Továrková                            Jiří Fric                                   Štěpánka Jarošová  

Jan Měkota                                      Jaroslav Kříženecký               Lenka Turečková

Kotková Lucie                                 Ivana Shorná                          Jana Veselá

 

Vážení jubilanti, výbor Spolku přátel NdB Vám přeje hodně zdraví a sil na to, abyste naplno mohli využívat vše, co Vám přinese každý nový den.

Připomínáme

2. 1. 1895 se narodila mezzosopranistka Marie Hloušková (†29. 6. 1940). Zpěv studovala soukromě. Zpočátku vystupovala jen koncertně. Kariéru operní sólistky zahájila v Bratislavě (1920). Krátce působila v pražské německé opeře a v l. 1923–35 byla sólistkou opery brněnské. Nevšední krása hlasu, brilantní pěvecká technika, přesvědčivost jevištního projevu – to byly přednosti pěvkyně. Měla štěstí na dirigentské osobnosti – F. Neumann, B. Bakala, Z. Chalabala, M. Sachs. Z rolí: Panna Róza, Ježibaba, Amneris, Azucena, Ortruda, Dalila, Vlasta, Marfa…

4. 1. 1710 se narodil italský skladatel Giovanni Battista Pergolesi (†16. 3. 1736 na tuberkulózu. Působil na četných šlechtických dvorech. Jeho první opera Lalustia (1732) nezaujala. Druhá opera z téhož roku Zamilovaný bratr napověděla, že se zrodil nový talent. Přestože další opery upadly v zapomnění, trvalou přízeň si uchovávají komická intermezza, která se s nimi uváděla, především Služka paní a Mazaná venkovanka. Obě jsou pokládána za zakladatelská díla opery buffa. Triumf slavila poslední Pergolesiho práce Flaminius (1735).

4. 1. 1880 se v Praze na Žofíně konal koncert k 50. výročí prvního veřejného vystoupení Bedřicha Smetany. Byly poprvé uvedeny Večerní písně a symfonické básně Tábor a Blaník z cyklu Má vlast. Sám Smetana hrál na klavír.

8. 1. 1950 zemřel barytonista Jan Hilbert Vávra (*9. 4. 1888). Studoval v Miláně, Paříži, Berlíně. Uměleckou dráhu začal v Opavě, ale už v r. 1912 byl po hostování angažován v ND Praha, kde působil až do r. 1930. Z rolí: Eugen Oněgin, Valentin, Germont… Byl všestranně umělecky nadanou osobností – zajímal se o loutkové divadlo, věnoval se sochařství a malířství, působil pedagogicky.

10. 1. 1935 se narodil americký barytonista Sherrill Milnes. Debutoval v Bostonu r. 1960 v roli Massetta. Zpíval na všech významných světových scénách. Představil se i v Praze (r. 1981 Don Giovanni, Macbeth, 1990 Tosca, Don Giovanni, 1996 koncertní recitál s Evou Urbanovou). V repertoáru měl všechny velké barytonové role (Don Giovanni, Figaro, Escamillo, Scarpia, hrabě Luna, markýz Posa, Macbeth…). Věnoval se i pedagogické činnosti. 

10. 1. 1985 zemřel tenorista Beno Blachut (*14. 6. 1913). Původně dělník v železárnách po absolvování pražské konzervatoře byl od r. 1939 sólistou v Olomouci (Princ, Laca, Ladislav, Canio, Rudolf, Cavaradossi). Od r. 1941 byl angažován v ND Praha. Vynikající dikce, kultura tvorby tónů, vzorné frázování, hluboká citovost, mužná lyričnost i hrdinskost, vroucnost – tak charakterizovaly umělcův projev kritiky. Z rolí (mimo již uvedené): Vítek, Florestan, Dalibor, Ctirad, Kozina, Dimitrij, Lenskij, Heřman, Šujskij, Don José, Stolzing, Radames, Otello, Faust, Boris, Gregor, Filka Morozov… Na konci 60. let přešel pěvec na buffo obor (Matěj Brouček, Skřivánek, Michálek…). Zpíval mnoho partů kantátových, nazpíval řadu operních kompletů, mnoho cenných snímků nahrál v Čs. rozhlase, hrál a zpíval rovněž v inscenacích televizních.

12. 1. 1870 se narodil tenorista Karel Burian. V r. 1891 dostal angažmá v Brně. Měl fenomenální paměť – za tři měsíce nastudoval přes 10 rolí (Jeník, Dalibor, Turidu, Manrico, Romeo…). Odešel do Tallinnu (Faust, Lohengrin, Radames, Tannhäuser). V l. 1894–96 člen Královské opery v Hannoveru. Hostováním v Hamburgu (Tannhäuser) začala jeho světová kariéra wagnerovského pěvce – během r. 1905 zpíval ve 117 wagnerovských vystoupeních: Stolzing, Tristan, Siegrfied – většinou pod taktovkou G. Mahlera. V r. 1900 dostal smlouvu s pražským ND: Dalibor, Florestan, Werther, Jeník, Tannhäuser, Lohengrin, Canio, Don José, Turiddu, Kozina, Otello. Po neshodách se správou divadla odešel do Budapešti, odtud do Drážďan (1902–10). V l. 1906–13 pravidelně vystupoval v MET (po boku E. Destinnové vytvořil proslulého Heroda ve Straussově Salome). Po krátké epizodě v ND Praha byl v l. 1912–18 členem vídeňské Dvorní opery. K. Burian byl jedním z našich největších pěvců, vynikající hudebník, znamenitý herec, činný i literárně (básně, fejetony, překlady wagnerovských libret do češtiny).

12. 1. 2015 zemřela ruská operní pěvkyně, mezzosopranistka Jelena Obrazcovová. Narodila se 7. 7. 1939 v Petrohradě. Zpěvu se věnovala od dětství, v dětském sboru vystupovala od 9 let. Na konci studia konzervatoře debutovala ve Velkém divadle v opeře Boris Godunov. Byla uznávána jako jedna z nejlepších pěvkyň 2. poloviny 20. století, pravidelně vystupovala na všech nejvýznamnějších světových scénách. Často navštěvovala ČR, vystupovala na Pražském jaru, naposledy zpívala v r. 2011 v Jaroměřicích na oslavě životního jubilea Petra Dvorského. Věnovala se pak především pedagogice a organizaci svého operního divadla. Zemřela v Lipsku na selhání srdce.

16. 1. 1955 se narodil tenorista Tomáš Krejčiřík. Zpěv studoval v Brně na konzervatoři (F. Hrabal, R. Novák), JAMU (L. Lesmanová). Začínal v r. 1984 v Opavě, následovala Olomouc, Ostrava, znovu Olomouc, od r. 1994 Brno. V pěvcově repertoáru je řada postav z českých i světových oper: Jeník, Števa, Tichon, Don José, Kalaf, Canio, Manrico, Ismael…

19. 1. 1895 zemřela libretistka Marie Červinková-Riegrová. Vnučka F. Palackého a dcera F. L. Riegra psala básně, povídky a dramata. Přeložila libreto Eugena Oněgina. Z libret: Dimitrij, Jakobín (A. Dvořák).

19. 1. 1910 zemřel estetik, kritik a libretista Otakar Hostinský. Absolvent Filozofické fakulty UK v Praze, soukromý docent pro dějiny a estetiku hudby, od r. 1892 profesor všeobecné estetiky na UK. (Libreto k opeře Nevěsta messinská Z. Fibicha.)

21. 1. 1960 se narodila sopranistka Zdena Kloubová. Prvním angažmá byla opera v Ústí nad Labem, následovala Plzeň, poté Státní opera Praha, v l. 1993–96 ND Praha. Její repertoár obsahuje především koloraturní role (Gilda, Rosina, Violetta, Liška Bystrouška, Barče, Karolina…), věnuje se interpretaci písňové i komorní tvorby.

22. 1. 2000 zemřel dirigent a dramaturg Václav Nosek (*5. 4. 1921). Absolvent pražské konzervatoře a UK v Praze působil od r. 1945 v Plzni, 1946–52 v Ústí n. Labem, od r. 1952 v Brně, od r. 1979 dramaturg ND Praha, od r. 1993 šéf v Českých Budějovicích. V. Nosek se jako dirigent osvědčil v širokém repertoáru (česká a ruská klasika, díla moderní – mnohá premiéroval). Velmi se zasloužil o dílo L. Janáčka (dramaturgická úprava Osudu, revize partitury Z mrtvého domu…) a B. Martinů. Noskova progresivní a moderní dramaturgická koncepce se projevila už během působení v Ústí n. Labem a vyvrcholila v době jeho téměř třicetileté činnosti v Brně, kde v r. 1969 založil Minioperu pro provádění zapomenutých děl. V. Nosek – pozoruhodně bohatá a všestranná umělecká osobnost – se věnoval i operní režii a překládal operní libreta (např. Schönbergovo Očekávání).

24. 1. 1955 se narodil tanečník Zdeněk Kárný, emeritní sólista brněnského baletu. Jeho profesní životopis: Baletní škola I. V. Psoty, experimentální ročník na brněnské konzervatoři, prezenční služba v Armádním uměleckém souboru V. Nejedlého, 16. 8. 1976 angažován do brněnského baletu. Z rolí: Danila (Kamenný kvítek), Romeo, Princ (Popelka), Albert (Giselle), Bílý král (Šach králi), Milenec a Dvojník Pierota (Pierot), Demetrias (Sen noci svatojanské), Lucenzio (Zkrocení zlé ženy), Princ (Z pohádky do pohádky), carevič Ivan (Pták Ohnivák), Don José (Carmen), Harmonidus (Spartakus), Ikarus (titulní role), Lejlon (Scaramouche), Carmel (Čarodějná láska), Princ (Labutí jezero)… Úspěšná účast na mnoha domácích i mezinárodních soutěžích je také jeden ze znaků mimořádného talentu sólisty, který se výrazně zapsal do povědomí milovníků baletu v Brně – jeho vysoká úroveň klasické techniky, sympatický mladistvý a elegantní zjev působil vždy svěže a přesvědčivě. Z. Kárný je absolventem taneční pedagogiky na taneční katedře AMU v Praze. Do roku 2024 působil jako ředitel Taneční konzervatoře Brno.

25. 1. 1890 se narodila sopranistka Albína Sehnalová (†10. 4. 1946). Uměleckou dráhu začala v Magdeburgu, v l. 1915–19 přijala angažmá v Divadle sdružených měst východočeských. V roce 1920 přešla do Bratislavy, v l. 1922–25 působila v Brně, dále v Olomouci. Zpívala role od subretního sopránu k altovým partiím (Barče, Lidunka, Blaženka, Libuše, Milada, Kostelnička, Káťa Kabanová, Carmen, Tosca, Azucena…).

28. 1. 1930 zemřela sopranistka Ema Destinnová. Zpěv a herectví studovala soukromě. V r. 1897 byla odmítnuta v ND Praha. Od r. 1898 působila ve Dvorní opeře v Berlíně, kde byl jejím partnerem Karel Burian (Santuzza, Carmen, Salome…). V letech 1901 a 1903 hostovala v Praze (Carmen, Mařenka, Mignon). Zpívala v Paříži, Vídni, Bayreuthu, r. 1904 s E. Carusem v Londýně. V r. 1908 řada vystoupení v pražském ND (Aida, Senta Santuzza, Milada, Carmen) a byla jmenována čestným členem ND (další hostování v ND 1909, 1910, 1912, 1913, 1917, 1919, 1923, naposledy 20. 3. 1924 – celkem 84x). V r. 1908 poprvé vystoupila v New Yorku pod taktovkou A. Toscaniniho. V r. 1916 jí rakouské úřady odebraly pas, byla internována na svém zámku ve Stráži nad Nežárkou. Po válce v r. 1920 opět vystoupila v New Yorku, ale už byla za zenitem své slávy. E. Destinnová byla mimořádnou, poněkud rozporuplnou osobností, především výjimečnou pěvkyní a umělkyní. Těžištěm repertoáru byly role veristické, nicméně její zásluhy o interpretaci repertoáru českého jak v ND, tak za hranicemi, jsou mimořádné. Byla činná i literárně (psala verše, překládala písně a árie do češtiny). Přes 200 snímků s jejím mohutným, smyslným hlasem širokého rozsahu je po technické rekonstrukci dostupných na CD.

29. 1. 1985 se narodil demisólista Baletu NdB Uladzimir Ivanou.

30. 1. 1885 se narodil a 21. 1. 1957 zemřel tenorista a herec Valentin Šindler. Poprvé úspěšně vystoupil v r. 1909 v ND jako Hoffmann, poté studoval zpěv ve Vídni a Berlíně. V letech 1911–13 působil v ND, v sezoně 1913/14 ve vinohradské opeře, 1914–17 v Záhřebu. V l. 1917–32 byl angažován v opeře brněnské, kde zpíval i hrdinný obor. Největší popularitu si získal jako představitel svérázné hanácké figury „stréčka Matěje Křópala z Břochovan“, formované v brněnských Divadelních šeptech, kterou V. Šindler ztělesnil v revue Z Brna do Brna.

30. 1. 1910 zemřel tenorista Gustav Walter (*11. 2. 1834). V r. 1855 byl angažován do Brna. Krásným hlasem upoutával pozornost publika, které ho obdivovalo (Nemorino, Don Ottavio…). Po roce odešel do vídeňské Dvorní opery, kde byl přijat s velkými sympatiemi. Vedle působení na operních jevištích byl také mistrným interpretem písňové literatury (r. 1881 premiéroval např. Dvořákovy Cikánské melodie). První gramofonové snímky (árie z Mignon a písně) natočil až ve svých sedmdesáti letech, aniž by jeho příjemný tenor vykazoval známky stárnutí.

31. 1. 1955 zemřel tenorista František Krampera (*2. 2. 1877). Pěveckou kariéru začal v Lublani, poté přešel do Záhřebu, v l. 1908–10 působil v Brně, 1912–14 ve vinohradské opeře v Praze, 1916–19 opět v opeře brněnské, 1919–21 v Ostravě. Z rolí: Ctirad, Alfréd, Lenskij, Tamino, Dalibor, Don José, Laca…. V l. 1945–55 zastával funkci archiváře opavského divadla.

Z domova

Představení Národního divadla Brno v loňském roce navštívilo více než 250 tisíc diváků. Symbolický čtvrtmilióntý divák byl vylosován na představení Louskáčka 19. prosince 2024.

Jednou větou

• 5. 1. 1875 byla slavnostně otevřena Opèra Garnier v Paříži.

• 7. 1. 1920 zemřel Václav Hübner – ředitel Národního divadla Brno (*11. 6. 1857).

• 14. 1. 1900 se konala premiéra Pucciniho Toscy v římském Teatro Constanzi.

• 14. 1. 2020 zemřela sólistka ND Praha, operní pěvkyně Naděžda Kniplová (*18. 4. 1932).

• 19. 1. 2010 zemřela členka baletního souboru ND Brno, sólistka Soňa Zejdová (*29. 7. 1964).

• 20. 1. 1940 – to je datum narození jedné z nejvýznamnějších českých hereček Jany Brejchové.

• 24. 1. 1915 se narodila dirigentka a skladatelka Vítězslava Kaprálová (16. 6. 1940).

• 26. 1. 1790 se ve Vídni konala premiéra Mozartovy opery Così fan tutte.

• 28. 1. 1960 se narodil bývalý asistent režie Janáčkovy opery Jaromír Brych.

• 28. 1. 1925 udělila Masarykova univerzita první titul doktor honoris causa, a to skladateli Leoši Janáčkovi.

Nabídky, informace

  • E-výstava o budově divadla na Veveří, první stálé české divadelní scéně v Brně, je dostupná až do 7. dubna 2025: https://www.ndbrno-evystavy.cz/divadlo-na-veveri/
  • Za   festivalem   Janáček   Brno   2024   se   v   podcastu   ohlížejí   umělecký   ředitel   festivalu  Jiří Heřman a dramaturgyně operní řady festivalu Patricie Částková: https://creators.spotify.com/pod/show/janacek-brno
  • Posloucháte-li rádi mluvené slovo, sledujte také pravidelné operní podcasty Valim na operu (poslední díl věnovaný opeře Alcina) a Valim za oponu (nejnovější díl s šéfdirigentem Markem Ivanovićem a produkční Jitkou Ženíškovou) a činoherní podcast Nápovědka (Vánoční speciál).

Ohlasy

Alcina

Po téměř dvou letech se do Janáčkova divadla vrátila Händelova Alcina, včera jsem navštívila druhý ze tří termínů této sezony. Začátek už v 17 hodin, ale vzhledem k datu 21. prosince je to spíš večer než odpoledne. Konec pěkně před půl desátou jako každý slušný Janáček. Aha, ony to byly skoro čtyři a půl hodiny? To jsme ani nepostřehli, jak to uteklo.

Superlativy na tuto inscenaci nestačí, je to dokonalost sama. Režie (Jiří Heřman) a  scénografie (Dragan Stojčevski) nevytváří žádný barokní skanzen, přestože s dobovými motivy se samozřejmě pracuje hodně. Alcinin dům na pobřeží zpočátku působí stoze a chladně, seversky, ale jakmile se otevře a nechá průchod snové fantazii, objeví se zámecké prostory ve Versailles, zahrady, ale i poušť. Velké plochy zrcadel dotváří iluzi nekonečného ráje. Hraje-li Händela Collegium 1704 s Václavem Luksem na dobové nástroje, má člověk pocit, že to baroko nikdo za 300 let nepřekonal. Krásný měkký zvuk dotvářející tu pravou atmosféru.

Pěvecké obsazení Alciny je vynikající, především naše skvělá Pavla Vykopalová je skutečně bezkonkurenční. Alcinu nepodává jako krutou a bezcitnou kouzelnici, ale spíše nešťastnou a v závěru opuštěnou ženu toužící po lásce. Árie, byť se každá z nich opakuje ve svém cyklickém barokním schématu, by člověk mohl poslouchat donekonečna. Obzvlášť Ah mio cor je opravdu jedinečná. Doubravka Novotná v roli Alcininy sestry Morgany má takovou lahůdku v Tornami a vagheggiar, ne nadarmo se tvrdí, že Händelova Alcina je nejkrásnější hudba pro lidský hlas, jaká kdy byla napsána. V roli Ruggiera se představil špičkový světový kontratenorista Kangmin Justin Kim, také další role byly perfektně ztvárněné Václavou Krejčí Houskovou, Romanem Hozou, Ondřejem Koplíkem, Andreou Širokou. Zásadní úlohu v inscenaci mají také tanečníci představující Alcininy bývalé milence začarované do zvířat (choreografie Jan Kodet). Skutečně bravurní výkon podává pštros, vtipný prvek naopak na scénu přináší tučňák.

Alcina je opera, u které by si divák přes její délku přál, aby nikdy neskončila. Ještě jednou si tuhle krásu dopřejeme v lednu, a pak se snad Alcina někdy znovu vrátí.

Veronika Bromová

Použité zdroje

Postavy brněnského jeviště                           Webové stránky NdB

Oxfordský slovník opery                               Internetové stránky

Sociální sítě NdB a jeho souborů

 

Uzávěrka Zpravodaje dne 29. 12. 2024. Neprodejné, pro vnitřní potřebu vydává Spolek přátel NdB se sídlem Lidická 700/19, 602 00 Brno, IČ 48510777. Připravily Hana Veithová a Veronika Bromová. Kontakt: SpolekPratelNdB@gmail.com.

Sledujte nás i na Facebooku a Instagramu:

https://www.facebook.com/SpolekpratelNdB, https://www.instagram.com/sp_ndb/

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář